Etna Sunset

Ciao tutti,

het warme weer is van de partij...al enkele weken zakt de temperatuur overdag niet onder de 30gr...wat s'avonds heerlijk terrasjesweer opleverd...en s'nachts is het aan de warme kant om te slapen ( maar het went wel )

Om wat te kunnen afkoelen ben ik vorige week op excursie geweest naar de Etna...opnieuw naar de Etna zou je zeggen...maar dit is ook een vulcaan met veel faseten...
Zonsondergang op de noordflank...dit is ook de zijde waar er in 2002 en 2003 lavastromen geweest zijn. De gevolgen zijn natuurlijk mooi zichtbaar...verkoolde bomen...ruwe bodem van afgekoelde lava ( gelukkig ;-) )
Op de noordparking op 1800meter zijn we overgestapt op 4x4 busjes om over omverharde wegen naar 2800meter te klimen...onderweg even halt gehouden op 2300meter voor een korte wandeling en mooi uitzichtpunt...daar begon de temperatuur flink omlaag te gaan... :-/ na een fotosessie was het tijd om door te rijden naar 2800meter, waar zich één van de 3 observatoriums bevinden van waaruit de Etna steeds observeren...
Eens uit het busje werden we bijna weggeblazen door de felle winden...een verrassing voor de meesten onder ons...daarbij gevoegd de frisse temperaturen 10graden, voelde het aan alsof het aan het vriezen was...en dit gevoel was er zeker wanneer de zon onderging rond 20h30. Zeer mooi om te zien...en daarbij kregen we ook een uitzicht op de lavastromen die zich op de oostzijde bevinden...niet te beschrijven...
Om van dit alles te bekomen zijn we rond 21h30 iets gaan eten in een 'refuge'...zeg maar uit de kluiten gewasen berghut...om dan rond 23h00 terug te keren naar Taormina...

Om deze en nog andere van m'n uitstappen te kunnen navertellen en tonen heb ik me een digitaal fototoestel gekocht...een NIKON...het is een eenvoudig toestel met pictogrammen en anti-beef functie ( zeer handig... )
Vanaf dat ik een manier gevonden heb om ze op het net te zetten, dan zullen jullie de foto's ook zien...de pc die we gebruiken op het werk werkt nog met rute98 ( jaja, niet gezeverd )

Zal me nog eens nuttig gaan maken...allez dat denk ik toch...en zal wat gaan werken...;-)

Veel groetjes aan iedereen en tot de volgende.

Ciao.

Geplaatst door pietervhb 6:32 Gearchiveerd in Italië Tagged events Reacties (1)

verWONDERing

Ciao tutto,

de eerste 10weken zijn reeds voorbij...om eerlijk te zijn...sneller dan verwacht, een teken dat het me toch bevalt.

In het beging wist ik eerst niet wat ik ervan mocht verwachten...waar ik wel zeker van was is dat ik op een toeristische plaats ging terechtkomen...en met alle facetten van de toerist op locatie van dichtbij ging meemaken...
Maar k'heb dit alles blijkbaar goed verteerd en heb al meerdere malen van gasten ( onze toeristen dus ) mogen horen dat ik het meer dan behoorlijk doe. Als ze mij dan vragen hoeveel ervaring ik heb in het vak...dan zijn ze telkens verwonderd. Ze raden mij aan om op dezelfde manier verder te blijven doen...mijn persoonlijke aanpak met af en toe een grapje ertussen en toch de nodige informatie te geven slaat blijkbaar aan.
Zal er ook gelijk bijvermelden dat het hier een rustige bestemming is met weinig klachten...maar ze als ze er zijn dan loopt het ook vlot...want vanuit de hotels krijgen steeds een vlotte samenwerking...soms doen ze een klein beetje moeilijk, maar met wat takt en veel uitleg komt het goed...

De samenwerking met m'n baas, EVY dus, gaat zoals eerder gemeld steeds beter...ondertussen heb ik de meeste collega-concurenten gezien en gesproken...en dit is zoals overal...met de ene kom je beter overeen dan met de andere. Heb hier wel één van m'n principes mogen opbergen "werk en prive gescheiden houden"...omdat het in het buitenland nu eenmaal een beetje anders is dan in Belgie...buiten het werk zoek je elkaar al eens sneller op om samen iets te doen...zoals naar één of andere party te gaan of naar het strand om daar een kleurtje op te doen en in zee te zwemmen...
Vorige week voor het eerst in jaren naar strand geweest om te zonnen en te luieren...was zelf verwonderd hoeveel jaren er waren verstrekken sinds ik het laatst op het strand was om te zonnen...het bleek de zomer van 1993 te zijn...15jaar geleden dus...en toen was het even stil...
Maar ondertussen ben ik gisteren dinsdag ( m'm vrijedag ) opnieuw naar strand geweest...dit is op een prive strand, zoals er zoveel zijn hier, gelegen in een baai...het gebruik van strandzetels en parasol is voor ons gratis, omdat we daar ook gasten naartoe zenden...maar die herkennen ons meestal niet omdat ze gewoon zijn van ons uniform te zien...

Zoals voorspeld was door sommigen onder jullie...ik heb hier veel aandacht van het vrouwelijkschoon op het eiland (...gelukkig zijn ze niet zo macho als hun mannelijke ego's die bij het zien van een blonde dame alles doen om hun aandacht te trekken...) en daar ben ik niet rouwig om...er is er ééntje die er voor mij uitspringt en 10dagen nadat ik haar uitgevraagd had, kreeg ik een sms van haar met de vraag of de uitnodiging nog geldig was...diezelfde avond zijn we iets gaan eten en hebben veel gepraat, gelukkig spreekt zo goed engels ( soms met de woordenboek erbij ) en af en toe in het Italiaans...op die wijze zal ik de taal hopelijk snel onder de knie krijgen...toekomt zal uitwijzen wat er zal gebeuren tussen ons maar nu genieten we van het heden en elk moment dat we samen kunnen zijn...niet dat we elkaar elke dag zien...maar dit ook goed zo...want we hebben elk nog een vriendenkring en het werk natuurlijk...

zo lieve toeschouwers,
dit was het voor vandaag,
zal nu even wat gaan eten en
straks een beetje werken ( moet soms ook gebeuren )

Arrivederci tutto,
Pieter.

Geplaatst door pietervhb 1:56 Gearchiveerd in Italië Tagged living_abroad Reacties (1)

Taormina, start seizoen

Mei

Ciao tutto,

het is al opnieuw een tijdje geleden dat jullie nog nieuws hebben ontvangen, maar vrees niet...ik ben er nog...

De tijd van zelf met de excursies mee te gaan is voorbij...maar niet getreurd, er is hier wel meer te beleven dan dit...

In Taormina en omstreken begin je overal te merken dat het seizoen stilletjes op gang begint te komen...het verkeer zit steeds meer in de knoei...maar met de scooter en het nodige duw en trekwerk, kom ik steeds op m'n bestemming. Wat er wel is, vanaf nu moet je gewoon dubbel zoveel aandacht besteden aan de weg...toeristen die geen idee hebben waar ze heen moeten en zomaar links of rechts inslaan...het aantal scooters op de baan vergroot van dag tot dag...nu al rijden we soms met 5 tot 8 achteréén en als er één vertraagd...dan proberen al de anderen hem/haar voorbij te steken...je kunt al raden dat dit soms wel spannend is...

één van m'n collega's ( van Neckermann ) heeft 9 dagen terug een ongeluk gehad met de scooter...gelukkig had ze haar helm op ( wat ik ook steeds doe ), ze hebben de wonde aan haar voet moeten dichtnaaien...gisteren zijn de draadjes eruit gehaald en vandaag was ze na een week afwezigheid opnieuw op het werk. Haar moraal is goed...nu nog zien wanneer ze opnieuw op de scooter zal moeten gaan...

Verder gaat alles z'n gewone gangtje...gasten komen en gaan...vandaag zal ik voor de 2keer de transfer, tussen Taormina en vliegveld van Catania en terug, alleen doen...dit houd in dat ik met alleen op de bus zit om de mensen op te halen aan hun hotel en ze naar het vliegveld in Catania breng. In Catania de mensen begeleiden naar de in-checkbalie. Eens iedereen ingecheckt is en ticket bekomen heeft, dan ga ik naar de aankomsten waar ik de nieuwe lading gasten opwacht om hen te begeleiden naar hun hotels in Giardini Naxos, Taormina en Letojanni. Hier op Catania loopt alles redelijk vlot en zijn er weinig problemen met de bagage. Aan het comentaar te horen van de gasten, dan doe ik het goed en als ze horen wanneer ik met deze job begonnen ben dan zijn verrast...ze denken steeds dat ik dit al langer doe...het is wel fijn om dit te horen.

Ook m'n chef EVY is aangenaam verrast. 2 weken terug was er een functioneringsgesprek en daar heb ik vernomen dat ik goed bezig was. In het begin waren zowel EVY en ik nogal terughoudend tegenover elkaar, maar alles ik nu ok en regelmatig spreken buiten het werk af om iets te eten.

Ik heb een paar mensen waar ik heel goed mee overeenkom. Met hun ga ik soms op stap, zo zijn we vorige week zaterdagavond uit geweest in Taormina, veel mooi volk en ik kreeg te horen dat het nog maar het begin is...er zullen dus nog warme nachten volgen...Volgende dinsdag, onze vrije dag, gaan we naar Catania...naar de kapper, even shoppen en een terrasje meepikken...beeldmateriaal zal nog volgen...

Zal afsluiten, want over anderhalfuur moet ik klaar staan in uniform om met de bus mee te gaan...

Veel groetjes vanuit Taormina
Pieter.

Geplaatst door pietervhb 5:48 Gearchiveerd in Italië Reacties (2)

Eolische Eilanden

Sicilie

overcast 19 °C

De eilanden van de god van de wind AEOLUS,

gelegen in de Tyrreense zee net ten noorden van Sicilie,

Het was nog frisjes s'morgens, nuja fris 17gr en de net opkomende zon die ook al van de partij was en ons de rest van de dag gezelschap zou houden.
Na 1h15 met de bus en een korte stop op de snelweg ter hoogte van Messina, om de straat van Messina te bewonderen, mochten we eruit in Milazzo. Daar hadden we al een zicht op onze bestemming, de Eolische eilanden.

Eens iedereen op de boot zat, er waren ook andere toeristen mee voor de trip naar de eilanden, dan konden we uitvaren.
Na 1uurtje varen genietend van het uitzicht en het nutigen van een GRANITA en brioche kwamen we aan in Liparie. Het grootste van de 7 eilanden en natuurlijk het drukste ook. Er zijn 2 haventjes, één voor de toeristen en één die als verbindingshaven gebruikt word tussen de eilanden.
Eens aangekomen kregen we een korte rondleiding op de zuidkant van het eiland, was er anderhalfuur vrijetijd voorzien. Samen met Margreet, onze gids waar we steeds beroep op doen voor onze uitstappen, en ander gidsen konden we de lokroep van de terrasjes niet weerstaan. Na onze GRANITA was het tijd om opnieuw richting de boot te gaan die ons naar Vulcano moest brengen.

De kapitein en het weer waren en hun nopjes en we hebben een extratje gekregen. In plaats van direct naar Vulcano te varen, hebben we een ommetje gemaakt rond Lipari. Zo hebben een mooi zicht gekregen van Lipari en al de andere eilanden.

In Vulcano aangekomen was het hoogtijd om aan tafel te schuiven en te genieten van de heerlijke plaatselijke keuken, die zoals je kon vermoeden bijna uitsluitend uit vis bestaat.
Om onze eerste honger te stillen was er gepaneerde sandientjes met een beetje citroen. Nadien 2 soorten pasta's, ééntje met een lichte pistachsausje met witte vis en de andere was met tomatensausje met kreeftjes.
Als hoofdgerecht waren er mosselen op een bedtje van salade. Natuurlijk kon het dessert ook niet ontbreken, zelfgemaakte aardbeienijs.
Van al dit lekkers moesten we natuurlijk bekomen en dit kon natuurlijk niet anders dan met een siesta. Dit was op het dakterras van het restaurant waar we net rijkelijk gegeten hadden...gewoon zallig...
Na onze siesta en een expresso konden we opnieuw richting het haventje van Vulcano.
Op Vulcano kan je onderandere een modderbad nemen, geen gewoon modderbad, maar modderzwavelbad. Blijkt goed te zijn tegen reuma en andere kwaaltjes. Wat je er wel voor moet oevr hebben...is dat je gedurende enkele dagen een andere lichaamsgeur hebt...
Je kan ook een nog actieve vulkaan, met een hoogte van 390meter, gaan bezichtigen.

Na iets meer dan een uur hebben we dan opnieuw aangelegd in Milazzo, om daar de op de bus te stappen huiswaarts ( Taormina dus )

Samen met de Jeepsafarie op de noordflank van de Etna zijn dit 2 uitstappen die meer dan de moeite zijn...echte aanraders.

Over de Etna gesproken...zoals jullie ongetwijfeld gehoord hebben...of niet...maar op zaterdag 10 en zondag 11 mei is er een uitbarsting geweest in een zijkrater van de Etna...de eerste keer dat ik lava heb zien stromen...
En als de voorspellingen juist zijn...dan zal ik deze zomer dit spectakel nog eens kunnen zien...

Ik heb nu de meeste uitstappen gedaan die op het programma stonden...maar niet getreurd er is hier nog veel te doen...zoals paragliding...duiken...zich tussen de toeristen mengen...

Zal dus wel nog veel te vertellen hebben...

Veel groetjes
Pieter.

Geplaatst door pietervhb 6:31 Gearchiveerd in Italië Tagged events Reacties (3)

Palermo

Dag lieve beeldbuiskindertjes,

Palermo...de hoofdstad van dit eiland...als je me vraagt om deze stad met z'n 1milj. inwoners te beschrijven...dan zou ik zeggen " CHAOS " maar zeker de moeite om eens te bezoeken.

Vroeg uit de veren vandaag...om 5h10 be ik eruit gesukkeld om dan 100meter verder om 5h55 de bus te nemen voor de excursie naar Monreal-Palermo-Cefalu.
Eens op de bus gesukkeld heb ik het eerste uur geslapen...af en toe in de verte onze gids Elizebeth ( Deense afkomst ) te horen...maar eens het toverwoord "koffie" gehoord te hebben was ik er opnieuw bij...
Na wat als een korte pauze was aangekondigd...voorzien 25minuten, maar uitgelopen tot 1h15...kleine problemen die al snel waren vergeten eens we op de bestemming waren aangekomen...

Eerste halte Monreal...op amper 8kilometer van Palermo en toch zover af omdat het op een heuvelrug ligt. Zeer mooie kathedraal waar je gemakelijk een uur kan in verblijven. 6500vierkantemeter prachtige mozaik...daar net naast een abdij waar er jammergenoeg geen tijd genoeg was om die ook te bezoeken...
Enige minpunt was dat de site, laat ik het sober verwoorden, verdoezeld was door de kraampjes met hun soveniers...

Dan Palermo...doorheen de smalle straten en omringt door het chaotisch verkeer, zijn we dan uiteindelijk aanbeland in het oude centrum...opnieuw prachtige gebouwen en kerken...alles bijéén gepakt alsof er toen al geen plaats was om gezellig te bouwen...of hadden ze toen al voorzien dat er jaarlijks zoveel volk ging afkomen om deze gebouwen te bekijken...rond 14h15 zijn we dan iets gaan eten om onze maag ook te laten genieten van al het moois dat deze stad en cultuur te bieden heeft...

Na de korte onderbreking, opnieuw de bus op om dan een uurtje later onze laatste halte te doen...Cefalu...
Een oud visserdorp die ook zeer aangenaam is om in te wandelen...het centrum is nog autentiek...met soms smalle steegjes waar menige toerist een claustrofobisch gevoel zou krijgen...
Ook één van de weinige wasplaatsen, nog volledig intact, van het eiland kunnen bewonderen...
Van al dat moois te zien en van het wandelen...was het natuurlijk opnieuw hoog tijd om een gelato a frutta di bosco te verorberen...
Om 17h30 was het opnieuw verzamelen aan de bus om dan richting la casa. We hebben de noordkust gevolgd, in de verte de Iolische eilanden te bewonderen, om via Messina naar Taormina af te zakken...

Moe maar voldaan van deze mooie uitstap was ik om 20h50 opnieuw in m'n appartementje...

Veel groeten uit het zuiden,
Pieter.

Geplaatst door pietervhb 8:41 Gearchiveerd in Italië Tagged events Reacties (0)

(Berichten 16 - 20 uit 23) « Pagina 1 2 3 [4] 5 »